De machtige Mekong Delta

Dit verhaal is geschreven op 24 januari 2012.

Zaterdag begon de tocht die me uiteindelijk in Phnom Penh zou brengen. De wekker ging alweer om 6.00 uur. De groep bestond uit zestien personen, waaronder vijf reislustige jonge Nederlanders. Slechts twee van dit gezelschap (Maurice en Lieke) gingen net als mij door tot de hoofdstad van Cambodja. Drie nederlanders, wat een gezelligheid! Deze eerste dag begon met een bustocht van 2,5 uur naar Cai Be. Onderweg veel mooie groene rijstvelden, met hier en daar het graf van de overleden boer. Zo kan deze nog steeds waken over zijn grond! Onderweg ook veel kavels, bestemd voor compleet nieuwe (voor)steden (van Ho Chi Minstad).

Vanaf Cai Be ging het per boot verder. Vinh long was de eerste stad die we tegen kwamen. Hier hebben we even over de markt rondgelopen, met tropische vruchten tot giftige slangen. Na de lunch bij een restaurantje verderop langs de rivier, vervolgden we onze reis naar de 35 kilometer verder gelegen eindbestemming van deze dag: Can Tho. Hier kwamen we om 19.00 uur aan. Can tho is de grootste havenstad in de enorme Mekong Delta. Een leuk stadje met zo’n één miljoen inwoners. Even inchecken en een hapje gegeten. Daarna op zoek gegaan naar een leuke bar met een pooltafel. Nou werkelijk waar, na twee uur rondslenteren heb ik er geen kunnen vinden. Nu was er op straat genoeg vermaak, met een markt, en allerlei dansvoorstellingen.

De Vietnamezen waren in die periode minimaal drie en maximaal negen dagen vrij, vanwege het Tet–feest. Dit is een soort van combinatie tussen de viering van het Chinese nieuwe jaar en ‘de dag van de volle maan tussen winter en lente’. Komt er op neer dat Vietnam een week feest viert, met veel eten en drinken. Combinatie van oud & nieuw en carnaval bij ons. Ik heb veel geluk dat ik nu uit Vietnam ben, aangezien tijdens dit feest de bussen en treinen stampvol zitten en Vietnam gewoon plat ligt. Alle feesten worden op een andere dag gevierd, gebaseerd op de maankalender. Dagen worden geteld vanaf Nieuwe Maan.

De 4.100 kilometer lange Mekong ontspringt in Tibet en stroomt via China, Myanmar, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam naar de Zuid–Chinese zee. De Mekong heeft verschillende vertakkingen, waarvan de negen belangrijkste uitmonden in zee. In dit gebied wonen twintig miljoen Vietnamezen. Onderweg veel groen, tropische vruchten, landbouwproducten en kleine dorpjes. Lokale markten zijn rijkelijk gevuld met alles wat je je maar kunt bedenken. En alles is vers van het land! Er zit niet één dag tussen. De ananassen en watermeloenen, heerlijk!

De delta is zo vruchtbaar, dat rijst drie keer per jaar kan worden geoogst. En het is meer dan genoeg om de hele bevolking een jaar lang van eten te voorzien! Dan nog is er volgens de gids een groot overschot. Dat wordt geëxporteerd en brengt aardig wat geld in het laadje. Ik heb het volgens mij al in een eerder verslag genoemd, Vietnam staat in de steigers. Maar hier in de Mekong Delta is landbouw nog steeds de motor van de economie.

Het varen naar Can Tho was een geweldig ervaring, ondanks dat de machtige rivier wel erg smerig is. Fabriekjes lozen er hun afval, net als toeristen en de lokale bevolking. En er zal nog wel meer in verdwijnen wat wij niet willen weten. Toch springen de locals met plezier in de vuile rivier. Ter verkoeling. Maar de rivier wordt ook gebruikt als badkuip. Of om de was te doen. Of om het eten en drinken klaar te maken. Soms doet het wat onwerkelijk aan hier, het dagelijks leven.

Aan het eind van de middag voeren we precies richting de ondergaande zon. Echt recht er op af. Weer zo’n decor wat ik nog maar weinig heb gezien. Wij allemaal druk in de weer met onze camera’s. Niemand zei wat. We waren allemaal onder de indruk. De ondergang van de zon ging uiteindelijk in een paar minuten en was wel erg bijzonder. Het doel is nu om tussens de Tempels van Ankor de opkomst en ondergang van de zon mee te maken!

De tweede etappe was de volgende dag, van Can tho naar Chau Doc. Het was mijn laatse dag op Vietnamees grondgebied. Het begon al met een tegenvaller. Om 7.00 uur stond er een bezoek aan de drijvende markt van Cai Rang op het programma. Eenmaal op het water merkten we dat die markt er vandaag niet was. Lekker op de hoogte, meneer de gids! Dus ging het hele gezelschap onverrichter zake weer terug naar Can Tho.

Om 12.00 uur vertrokken we voor de reis naar Chau Doc. Het eerste deel per bus, om vervolgens per boot verder te gaan langs allerlei drijvende dorpjes. Met huisjes van hout en golfplaten drijvend op zee, en waaronder (!) de bewoners in een kooi zo groot als het huis vis kweken. Voor de lokale markt, restaurants en soms voor de export. Men woont dus op een vieze rivier, boven een viskwekerij. Maar de verdiensten zijn goed! Rond 18.00 uur ging de zon weer onder, en was het weer etenstijd.

Zo kwam er een eind aan mijn verblijf in Vietnam. Ik was echt onder de indruk. Zoveel mooie natuur en de mensen zijn ook allemaal zo vriendelijk en behulpzaam. Ook al spreken ze niet allemaal zo goed Engels, ze proberen het wel. Vietnam heeft mij geboeid van begin tot eind.  Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik alle kanten van het land heb gezien. Ik heb vooral een arm Vietnam gezien. De bevolking moet het nogmaals doen met gemiddeld niet meer dan vijfhonderd Euro per maand met één baan. Dat is niet genoeg. De meeste Vietnamezen hebben twee banen en werken tien tot veertien uur per dag. En dan is het nog maar afwachten of je rond komt. En niet iedereen heeft een fatsoenlijk huis. In de noordelijke bergdorpjes en op het platteland schrik je van wat je ziet.

Maar, Vietnam heeft nu dertig miljoen studenten die de komende jaren zoveel kennis op de markt brengen dat de economie wel een impuls zal krijgen. Natuurlijk, het land heeft nog een lange weg te gaan. Maar er is wel een weg ingeslagen die uiteindelijk kan leiden tot economische voorspoed. Ik denk dat we Vietnam niet moeten onderschatten. Laat ze hier maar doen, ze komen er wel! Ik ben wel blij dat ik er nu ben geweest, en niet over tien jaar. Vietnam was een bijzondere tijd. Een fascinerend, boeiend en heel mooi land. Het was dit lange bezoek zeker waard.