Bangkok: metropool waar je geen genoeg van krijgt

Dit verhaal is geschreven op 1 februari 2012.

Na weinig uurtjes geslapen te hebben begon zondagochtend om acht uur mijn busreis naar de hoofdstad van thailand: Bangkok! Alweer dag 33 van de reis. Wat gaat de tijd toch snel. Ik ben nu zo gewend geraakt aan het leven hier dat ik het soms niet eens in de gaten heb hoe snel het gaat. Ik voel me hier thuis en leer iedere dag weer nieuwe mensen kennen. Het is ook hard werken hier! Mijn wekker gaat doorgaans af tussen zes en zeven uur. Pas vier keer ben ik later dan acht uur opgestaan, met het uiterste om half tien. De tourbusjes rijden tussen zeven en acht alle hostels en hotels af. Terugkomst is voor mij meestal na 16.30. Als je veel wil zien zal je ook wel moeten. Ik ben niet lang op dezelfde plaats en mijn schema oogt niet echt vakantie achtig.

Mijn dagen zijn dus helemaal volgeboekt en het tempo is snel. De helft van de dagplanning was al vanaf thuis geboekt. De andere helft van de planning wordt hier ingevuld. Ik ga ook niet meer iedere avond tot laat op pad, want overdag in de brandende zon loopt je accu ongemerkt snel leeg. Die zon en de warmte is heerlijk, maar kost ook veel energie. En uiteindelijk ben ik hier om wat van het land te zien. De laatste avond in Siem reap was voor mij de gelegenheid om weer eens wat langer op pad te gaan. Zondag kon ik in de bus immers lang genoeg slapen. Eerst lekker Cambodjaans wezen eten. Waarbij een serveerster wel opvallend vaak aan mijn tafeltje kwam en er achter bij de bar wel heel veel geroezemoes was. Leuk, die aandacht! Iets verder, aan de andere kant van de straat verrees een groot scherm. Oja! Liverpool en ManUnited gingen elkaar het leven zuur maken!

En zo ging ik naar de overkant, en vond ik een mooi plekje om dit voetbalgevecht te bekijken. Ik koos de kant van Liverpool, en zat tussen twee United fans in zonder dat zij elkaar kenden. So, drinkin’ beers was what we did, and a little yellin’! Dat het een echte Engelse en een goede pot voetbal was kwam de sfeer alleen maar ten goede! En onze Dirk Kuijt scoorde vlak voor tijd de winnende treffer. Stond ik tenminste niet in m’n eentje feest te vieren. Na nog een laatste biertje vervolgden we elk weer onze eigen weg.

Zondagochtend ging om zeven uur alweer de wekker. Ontbijtje, en uitchecken. Tot aan de grens met Thailand (Poi Pet) bleek ik weer met Chris en Anne te reizen in een comfortabele minibus. Dus kwam er van slapen nog niet veel. Zij wilden natuurlijk weten hoe mijn tweede dag Ankor Wat was geweest en zo werd er nog meer besproken. Zij gingen voor een paar dagen strand nog even naar Thailand. Ik was de enige die op dat moment een trip naar Bangkok voor de boeg had. En dus had ik een auto met chauffeur voor mezelf! Kwam ik rond de klok van vier uur in de middag aan bij mijn hostel in Bangkok.

Daar had ik drie vrije dagen in te vullen. Ging ik dus maar even zitten bij de tourdesk. Tours zijn in dit hotel alleen per twee personen te boeken. Dat vond ik toch een beetje onzin. Na wat aandringen voor maandag een dagtour geregeld naar de drijvende markt, een krokodillenboerderij, een olifantentrainingscentrum en de rose garden. Dat was tenminste weer even wat anders dan al die tempels. Zondagavond trof ik mezelf aan op een goed gevuld terras. Een lekkere Thaise maaltijd, en ondertussen een beetje luisteren naar al dat geroezemoes om mij heen. Toch mooi, het geluid van de stad. Hoor ik aan het tafeltje naast mij het ene meisje tegen de andere: ‘Zal ik aan die jongen naast ons vragen of hij een foto van ons wil maken?’ Waarop ik meteen maar antwoorde dat ik dat met alle plezier wel even wilde doen. Het tafeltje daar weer naast bleek nog een Nederlandse te zitten! Dus zij vroeg of ik bij haar kwam zitten. Sorry, ja heel slecht, namen vergeten. Maar geweldig toch?! Dat je op zaterdagavond in Cambodja nog met wat Engelse gasten voetbal zit te kijken en biertjes zit te drinken, en dat je een avond later in een honderden kilometers verderop gelegen stad in een ander land ineens met drie Nederlandse meiden op een terras zit!

Maandagochtend werd ik wakker van het onweer. En het regende hard! Het heeft bijna de hele dag geregend! De drijvende markt van Damnoen Saduak was leuk. Beetje varen, beetje onderhandelen. Daarna de olifanten in actie gezien. Beetje over de historie van Thailand in relatie met de olifanten. Gingen ze ook nog voetballen! De eerste slag met Portugal hebben we gewonnen. Olifantje Robben versloeg olifantje Ronaldo met 1-0! En olifantje Messi scoorde met zijn achterse rechterpoot achter zijn achterste linkerpoot. Het krokodillengevecht was niet echt bijzonder. Je verwacht dat enkele jongens hun hand of hoofd in de bek van zo’n krokodil houden, en dat gebeurde dan ook. Daarna naar de Rose Garden, voor wat culturele dansvoorstellingen.

Terug in het hotel wilde ik voor dinsdag een citytour boeken. Ook dat kon niet. Niemand doet dat. Huh? Zo’n grote wereldstad en niemand doet een citytour? Ik kon het beter op eigen gelegenheid regelen. Prima, net zo prettig. Leek me in groepsverband wat makkelijker en leuker. Ik wist niet dat een tour boeken hier in dit hostel zo ontzettend ingewikkeld is! En hier zit altijd die drijvende markt erbij! Nou, die heb ik al gezien. Dat wist ik dus ook weer. Gelukkig zijn er in de stad genoeg andere locaties waar je wat kunt boeken. Heb ik voor dinsdag toch nog een tour kunnen vinden naar het Grote Paleis, Wat Phra Kaeo, Wat Pho, Wat Arun en ook nog een vaartocht door een deel van Bangkok.

Dinsdag was dus een dag vol tempels en paleizen. En natuurlijk veel Boeddha’s en olifantjes! Het was een groepje van vijf met nog twee Canadezen en twee Indonesische meiden. Dan is zo’n dag toch wat leuker. Al onderneem ik zoiets ook graag op mezelf. De gids was echt uitstekend, hij wist veel te vertellen en maakte het ons echt naar onze zin. Het voordeel van een georganiseerde groeptour is natuurlijk dat je de lange wachtrijen over kunt slaan. Nadeel is dat er een aardig tempo in zit. Voor mezelf had ik deze dag eigenlijk in twee dagen willen doen. Alleen wat pho heb ik niet compleet kunnen zien, wegens het tempo sloeg de gids de helft over.

Ik ga al die tempels niet beschrijven want dan wordt het nogal een langdradig verhaal. Wat wel even leuk is om te melden, is dat de Wat Phra Kaeo het heiligste van heel Thailand schijnt te zijn. En Wat Pho is de oudste van heel bangkok. Even een fotomomentje met de liggende Boeddha! Laatste bezichtiging was Wat Arun. Vijf grote torens, waarvan je de middelste van 79 meter hoog kunt beklimmen. Wat een steile trap! Niet alle toeristen durfden die trap op. Nu had ik die muur in China ook al eens voor m’n kiezen gehad. Ik dacht dan moet dit hier ook wel lukken. Het was werkelijk een hele klim, maar op de top wacht een rondgang met een fenomenaal uitzicht over Bangkok.

Al die fraai gekleurde paleizen! Wat is Bangkok dan toch een mooie stad. Alle tempels en pagoden zijn zo kleurrijk en prachtig gedecoreerd! De avond op een terras hier in de straat afgesloten. Met live muziek, altijd wel leuk! De volgende had ik mijn eigen tempeltour! Na mezelf op een uurtje uitslapen te hebben getrakteerd, ging de wekker om acht uur af. Stond er toevallig om negen uur een tuttuk rijder voor het hostel, die nog niemand had om rond te rijden. Mij wilde hij wel door de stad touren langs Wat Saket, de Gouden Berg, Wat Suthat, Wat Rachabophit, Wat Rachapradit, Wat Pho en het Grote Paleis.