Anders door de Andes dan we dachten

Dit verhaal is geschreven op 5 december 2012.

´Zuid-Amerika. Rond de 25 a 30 graden. Ga je lekker mee op vakantie?´, blikte Ronald terug op een paar maanden voor vertrek. We slenterden tijdens behoorlijke neerslag door het kleine, praktisch lege Púcon. Inmiddels zijn we enkele dagen in Chili onderweg en ging alles aardig op rolletjes. Santiago was prachtig en de vleesgerechten grandioos. Gister namiddag zijn we aangekomen in Púcon, al ging dat allemaal niet van harte. Daarover later meer.

Stadstour Santiago

Terug naar het einde van het vorige verslag. Voor maandag middag hadden we een citytour geboekt. Onder leiding van Samuel en zijn chauffeur reden we in een klein groepje door heel Santiago en zagen we in vogelvlucht alle highlights. Prachtige stad. Lange, brede lanen vol prachtige hoogbouw. Ontelbaar veel pleinen, parken en standbeelden.  Het dagelijks leven oogt erg op het gemak. Het is hier helemaal niet zo gehaast als bij ons. Dit in tegenstelling dan weer tot deze tour, want we stopten onderweg alleen bij de echte hoogtepunten en werd het overige gehaast afgevinkt. We stopten bij het regeringspaleis La Moneda, waarvan wij allebei niet zo heel erg onder de indruk waren. Wel aardig vonden wij Plaza de Armas, waar wat oude historische gebouwen staan en je tenminste het idee hebt door meer toeristen omringd te zijn.

Huurauto

De volgende dag (dinsdag) ging onze reis verder. Een vlucht van ruim een uur bracht ons in Temuco. Daar zou een huurauto voor ons klaar staan, maar een en ander bleek niet helemaal zo goed geregeld te zijn als we van onze reisorganisatie gewend zijn. De uren gingen voorbij en het werd zelfs half vijf in de middag. Maar we kregen echt geen auto mee. Daar stonden we dan. Wij spraken geen spaans, en zij maar een heeeeel klein beetje engels. We besloten maar per taxi naar onze volgende bestemming te gaan: Pucon.

Een echt backpackers stadje. Maar er zijn op dit moment maar weinig toeristen. Van alle toeristen die er dan wel zijn, zijn wij echt de jongsten. Een charmant stadje en sfeervol aangekleed. Enorm veel hotels, hostels, pizzerias, winkeltjes en touroperators. Toen we gistermiddag Pucon binnen reden was het prachtig weer. Het was een feest om hier te zijn.  Maar wanneer zoals vandaag donkere wolken zich samenpakken en het regenwater met bakken naar beneden komt, kan je hier beter niet zijn dan wel. Alle activiteiten in de bergen worden dan toch afgelast. Bovendien spreekt men hier heel erg matig engels. Misschien kunnen we beter zeggen van helemaal niet.

Donkere wolken

Het is vandaag (woensdag) een grauwe, grijze dag. Donkere wolken hullen de bergtoppen in nevelen. Onze trekking rondom de vulkaan de Villarica ging vanwege het slechte weer ook al niet door. Verder is hier niets te doen, dus we planden voor onszelf maar een wandeltocht in. Zo kwamen we de dag toch nog door, maar zien we vanwege de bewolking nog niet veel van de anders prachtige omgeving. We hoopten vandaag nog wat mooie vulkaan plaatjes te schieten, maar de vulkaan was als van de aardbodem verdwenen. Wel hebben we nog wat vogels gespot en zien jullie ons onder andere op de foto met op de achtergrond het naar de vulkaan genoemde meer ´Villarica´.

Met ons reisbureau zijn we druk in overleg hoe we de route vervolgen richting Puyehue, waarschijnlijk toch wel het mooiste stukje van deze tocht door de Andes. Zo eenvoudig wordt het nu echter niet om dit stadje te bereiken. Wel gaan we ervan uit dat we de tocht kunnen voltooien, waardoor we ons in ieder geval over de Andes kunnen blijven verbazen. In principe eindigen we zaterdag gewoon in Puerto Varas waarna we zondag vanuit Puerto Montt terugvliegen naar Santiago. Want zo stiekem komt Paaseiland ook steeds dichterbij, en daar kijken wij ook al enorm naar uit!

Ronald´s wijze woorden:

“Ben je in een land met andere gebruiken en geboden,
strooi dan niet zomaar het halve kruidenbakje over je broden!”