Prachtig Paaseiland

Dit verhaal is geschreven op 13 december 2013.

`Kunnen we hier die slijptol niet vragen? Dan plegen we zelf dat onderhoud wel even`, opperde Ronald toen er een nieuw toestel uit de hangar werd gesleept. Onze vlucht van 9.00 uur in de ochtend was al een uur verzet. Toch werd de nieuwe vertrektijd nog 11.15 uur.

Vertraagde vertraging

Uiteindelijk was het toestel op dit tijdstip afgeladen vol, compleet met bagage en van alles en nog wat. Nadat er wéér een heel uur verstreken was, waren we nog niet weg bij de gate. Naderhand bleek wegens onvolledig technisch onderhoud. Wederom werd een nieuwe vertrektijd verkondigd, te weten 14.10 uur, máár wel met een ander toestel. Alle passagiers kregen een gratis lunch aangeboden, waardoor er zo`n 280 mensen twee verdiepingen hoger gingen naar een daar gevestigd restaurantje. Wij raakten flink aan de praat met Cedric. Deze Amerikaan kwam net van Antartica. Een groot deel van het gesprek ging natuurlijk over reizen.

Na vijf uur vertraging vertrokken we dan toch in de richting van de Stille Oceaan. Nog eens vijf uur vliegen verder verwijderd van Nederland ligt een heel klein eiland niet groter dan Texel en compleet van ander menselijk leven afgezonderd. Het lijkt net aankomen op een andere planeet. Spanning was voelbaar toen de daling werd ingezet en het eiland steeds beter zichtbaar werd. Zo iets magisch heeft dit eiland alleen al wanneer je eraan denkt. Laat staan naartoe gaan. Toen in Australië de zon al opging was onze vlucht nog niet eens halverwege. Uiteindelijk kwamen we om 19.30 Chileense tijd aan op Paaseiland!

Het eiland

Chileense tijd? Klopt. Scheelde het tussen Chili en Nederland nog vier uur, inmiddels op dit eiland is het alweer zes uur vroeger dan in Nederland. Het eiland heeft een stadje, Hanga Roa, met zo`n 3400 inwoners. Twee vulkanen telt het eiland, te weten Rano Raraku en Rano Kau. Bewoners van deze afgelegen bestemming noemen het eiland ook wel `Rapu Nui`, wat staat voor `Navel van de wereld`. Naar schatting wordt het eiland al 800 jaar bewoond. Het dichtstbijzijnde bewoonde eiland ligt 2000 kilometer verder.

Ahu’s en Moai

Dinsdag huurden we voor twee dagen een fiets om het eiland op eigen houtje te ontdekken. We passeerden veel Ahu`s en Moai. Pardon? Een Ahu is een ceremonieel platform, waarvan er zo`n 240 zijn. Een Moai is dat waar om het eiland wereldwijd zo beroemd is. Langs de kust zijn een groot aantal beelden te vinden. Lang niet allemaal in goede staat. Ook staan ze niet allemaal meer overeind. Alle Moai zijn gebouwd van steen (niet verrassend en bijzonder), komend uit de Rano Raraku vulkaan (wel verrassend en bijzonder). De hoofdeksels komen vanaf de andere kant van het eiland, vanaf de berg Val O Han. Deze locatie wordt ook wel Puna Pau genoemd.

De Moai kijken allemaal landinwaarts om zo het eiland te beschermen tegen de oceaan. Slechts op een plek kijken ze richting zee, namelijk op de zuidhelling van de berg Ranu Raraku. Niemand weet de echte bestaansreden van de Moai en hoe ze over het eiland verspreid werden. Moai zijn tussen de twee en tien meter hoog, wegen tussen 4.000 en 82.000 kilo en hebben een hoofddeksel (Pukao). Tussen de eerste en de laatste Moai zit naar schatting 1200 jaar.

Fietstocht

Tot zover de geschiedenis. Eenmaal op de fiets kozen we voor de grote fietsroute. Maar liefst 18 kilometer fietsen langs de Ahu`s Hanga Tee, Akahanga, Tongariki en Nau Nau. Ahu Tongariki is zonder twijfel het hoogtepunt van Paaseiland. Op dit ceremonieel platform staan 15 Moai op een rij met hun rug dus naar de oceaan. Tijdens gevechten tussen diverse stammen zijn er op deze plek 17 verwoest.  We hebben ons toch een beetje door het weer laten verrassen. Bewolking dreef steeds razendsnel over en de zonnebrandcreme was niet opgewassen tegen de sterke zon, die recht boven het eiland stond. Veel toeristen zijn net als wij flink verbrand. Het maakte de tocht nog eens extra zwaar. Het ging continu heuvel op en af. Niet heel lang klimmen steeds, maar wel behoorlijk stijl. Bij het strand van Anakena was het onder een parasol afkoelen geblazen en weer een voorraad water kopen.

Vanaf Anakena moest nog achttien kilometer terug gefietst worden, en Ronald kreeg al wat last van eerder knie euvel. De terugrit ging niet langs de kust maar dwars over het eiland, waarbij we nu wel wat lange beklimmingen kregen voorgeschoteld. De laatse acht kilometer was gelukkig alleen maar dalen en ging het in razende vaart richting Hanga Roa. We sloten de dag af met de ondergaande zon achter Ahu Tahai, net buiten de stad.

Gezelschap van viervoeters

Woensdag stond er een minder pittige tocht gepland. Werd echter nog zwaarder omdat driekwart van de fietstocht offroad ging. Jassen aan, want het was beter om de armen even uit de zon te houden. Gelukkig was het deze dag wat meer bewolkt. Wel fietsten we langs de stakblauwe oceaan, dus dat verzachtte de omstandigheid. We passeerden eerst Ahu Tahai om te vervolgen met de Ahu`s Vai Uri, Ko Te Riku, Hanga Ki`oe en Akivi.

Laatste gezamenlijke stop was Puna Pau. Hier werden de hoofddeksels van de Moai vervaardigd. Niet geplaatste hoofddeksels liggen er nog steeds verspreid. Als je kijkt naar het gewicht ervan, is het een hele prestatie geweest om ze handmatig naar de vele Moai te krijgen. Om ze dan vervolgens ook nog op de Moai te krijgen. Gedacht wordt dat ze destijds rollend de `Pukao` verplaatsten. Heuvel op en af is dat vanaf Puna Pau naar Tongariki al snel twaalf kilometer, mits het verplaatsen in een keer lukt zonder dat de `Pukao` eens terug de heuvel zou afrollen.

Bijna de hele route –achttien kilometer– hadden we gezelschap van drie zwerfhonden. Daarvan lopen er hier nogal veel rond. Heel prettig vonden we dat niet, want ze zijn vrij onvoorspelbaar en agressief. Ze volgden ons van Hanga Roa tot een groot deel voorbij Akivi. Toch al snel driekwart van de route. Gaandeweg werden ze onze trouwe metgezellen. Het leek alsof ze ons wilden beschermen tegen de vele loslopende paarden, koeien en stieren. Kwamen we een groepje van deze tegen (soms een kudde), stelden de honden zich op in formatie en vielen aan. We vonden het steeds mooier om te zien.

Zodra ze het gevaar hadden verdreven keken ze achterom, als het ware bedoelend dat het voor ons veilig was om verder te fietsen. Bij Akivi hielden we een lange stop, ook vooral om de honden te laten uitrusten. We hadden koekjes mee en deelden die met de honden. Toen wij na een korte wandeling terug kwamen, lagen ze alle drie bij onze fietsen.  In het laatste stuk naar Puna Pau raakten we de honden kwijt. Wij moesten over een net geasfalteerd stuk, en daar durfden zij niet over.

Vulkaan Rano Kau

Na Puna Pau was het nog een korte afdaling naar Hanga Roa. Wegens knieklachten ging Ronald terug naar het hotel terwijl Erik nog de Rano Kau vulkaan op ging. Na anderhalf uur klimmen was het uitzicht geweldig. En een prachtig meer in de krater van de vulkaan. Daarna nog het laatste stukje naar de top. Vanaf daar zijn drie kleine eilandjes te zien, door vogels gebruikt als nestplaats.   Een muur was opgetrokken van waarachter je die eilandjes net niet kon zien. Er moest een kaartje worden gekocht. Maar dat geld zat in de portomonnee. En die zat in de tas. En die tas had Ronald. En die was allang in het hotel. Na wat mooie vulkaan plaatjes werd de afdaling ingezet. Daarna was het fietsen inleveren en lekker uit eten.

Vanmiddag vliegen we terug naar Santiago. Daar komen we om 21 uur aan omdat er ook nog twee uur tijdsverschil bij komt. Morgen (vrijdag) gaat de reis naar het noorden van Chili. Vanuit San Pedro trekken we door de meest droge plek op aarde: de Atacama woestijn. Volgende week zullen we dan de grens naar Bolivia oversteken.

Ronald`s wijze woorden:

`Gaat het vluchtschema niet helemaal volgens de boeken,
dan gaat dit ten koste van het eieren zoeken!`

Advertenties
Categorieën:Chili, Chili, Bolivia & Peru 2012, Paaseiland, Zuid-AmerikaTags: , , ,