Myanmar: dagboek (2)

Dit is het tweede en laatste deel over mijn verblijf in Myanmar. Het betreft een globale beschrijving van de dagen 26 t/m 40 van mijn laatste reis, van Mandalay t/m Yangon.

DAG 26 / 21-1-2014

Vandaag een vrije dag voor iedereen. Om in slechts één dag de hoogtepunten van de stad te zien, heb je wel een taxi nodig. Omdat dit natuurlijk makkelijk gecombineerd kon worden met meerdere personen, had het nog steeds wat weg van een georganiseerde groepsuitstap. Voor 65.000 Kyats huurden we per viertal een taxi voor de hele dag. Er was veel te zien, er moesten dan ook keuzes gemaakt worden. Veel tempels, pagoden en kloosters kwamen voorbij. Absolute hoogtepunt was toch wel de Teakhouten U-Bein brug, zes kilometer buiten de stad. Daar zagen we een mooie zonsondergang.

Een prachtig houten klooster in Mandalay

DAG 27 / 22-1-2014

VAndaag een Koninklijke fietstocht van Mandalay via Amarapura en Ava naar Sagaing. In Amarapura staat naast diverse stupas ook de U-Bein brug. Deze staat soms volledig onder water, en is niet alleen gebouwd om A met B te verbinden. De brug diende ook als verdedigingslinie van het achterliggende land en de rest van het meer. Ook in Ava diverse koninklijke stupas en andere bouwwerken. Eindbestemming van vandaag was Sagaing, te midden van een groots tempelveld. Waar je ook kijkt, allemaal fel gouden stupas. De restaurants in dit soort plaatsjes zijn schaars, maar voor toeristen is er wel een vrij aardige waarnaar je door de gids wordt doorverwezen.

De U-Bein brug nabij Amarapura

DAG 28 / 23-1-2014

Na bijna negen uur geslapen te hebben moest er vandaag worden teruggefietst naar Mandalay. Wel was er vanuit Mingun voor ons een boot geregeld, waardoor we niet het hele meer hoefden om te fietsen. Onderweg bezochten we naast tempels ook diverse bedrijfjes. De tocht ging verder heerlijk heuvel op en af. Om drie uur waren we weer in Mandalay, waar we morgen helaas alweer zullen vertrekken. Wel gaat het dan alweer naar het hoogtepunt van de reis.

DAG 29 / 24-1-2014

Vanmorgen lieten we Mandalay achter ons, om koers te zetten richting Bagan. Hier ligt de wereldberoemde tempelvlakte van Bagan, waar we de komende 2,5 dag zullen verblijven. Vanmiddag was iedereen vrij, en bleef het bij zwembadhangen en boekje lezen. ‘Savonds gingen de meesten voor een Indische hap.

DAG 30 / 25-1-2014

De ochtend was gevuld met een georganiseerde tempeltocht per paard en wagen. Het was erg warm, maar toch echt verbazingwekkend mooi. Wat een enorme vlakte vol tempels, stupas en pagoden. Zo ver als je kijken kunt. Alles bij elkaar moeten het er zo’n 4000 zijn. De middag werd weer besteed aan het zwembad of in de schaduw. Hier is het smiddags duidelijk te warm, met zo’n ruim 30 graden. ‘Savonds met mede Zeelander Tom bovenop een tempel geklommen voor de zonsondergang. Gelijk daarna gingen we wederom voor de Indische keuken.

De tempelvlakte van Bagan

DAG 31 / 26-1-2014

Vandaag met Tom zo’n 24 kilometer gemountainbiked, helemaal om de tempelvlakte heen. Hier en daar bekeken we nog kort wat tempels die we nog niet hadden gezien. Om acht uur begonnen en klaar om drie uur. Af en toen flink zweten, maar we hebben wel alles gezien. We begonnen bij de uitkijktoren, maar dat was in de ochtend eigenlijk te heijig. Omdat we allebei niet kapot waren van de ondergaande zon en onze fotos van gisteren, gingen we terug naar de uitkijktoren. Daar is het op die tijd Happy Hour en zijn de drankjes halve prijs. Zo genoten we met bier en nootjes van de prachtige zonsondergang en hebben we toch nog enkele waanzinnige plaatjes. Vervolgens natuurlijk weer Indisch gegeten. Bagan is inderdaad een hoogtepunt geworden.

DAG 32 / 27-1-2014

Een verbindingsdag. Het ging per bus van Bagan naar Meiktila. Onderweg een paar keer de bus uit, bij lokale dorpjes en bedrijfjes. Ook stopten we bij Mount Popa, een pagode boven op een berg, een typische berg, ontstaan uit vulkanische activiteit. Het zicht van afstand grandioos, eenmaal boven toch niet echt heel interessant. Natuurlijk schoenen en sokken uit, waardoor er ruim 600 van in totaal 770 traptreden op blote voeten geklommen worden. Het stikt er van de apen, en die schijten de boel aardig onder. Ik ben sinds vanmiddag dan ook klaar met dat schoenen uitrekken. Ik vind het prima om voor een tempel of pagode deze uit te trekken, maar dit was belachelijk. Ben ook maar drie minuten boven geweest, wat ik genoeg vond. Persoonlijk vond ik dit deel van de trip vrij overbodig.

Vlak voor Meiktila moest de bus stoppen wegens een ceremonie. Kinderen werden door vader en/of broer(s) per paard rondgeleid en gezegend, gevolgd door een een waanzinnig lange stoet prachtig geklede vrouwen. Morgen worden deze kinderen kaal geschoren, waarna ze voor onbepaalde tijd het klooster in gaan. Dat moeten ze twee keer in hun leven. Dit is een tweedaagse ceremonie, voor de familie behoorlijk duur. Maar wat zijn ze trots.

DAG 33 / 28-1-2014

Weer een verbindingsdag. Vandaag ging het verder naar Kalaw, aar we twee nachten zullen verblijven. Onderweg naar een olifantenproject gegaan. Gepensioneerde olifanten worden hier goed verzorgd en genieten hier van hun oude dag.

Busje vol? Welneeeeee!

DAG 34 / 29-1-2014

Eigenlijk een nutteloze vrije dag in Kalaw, gelegen op zo’n 1300 meter waardoor het ‘smorgens en ‘savonds weer aan de frisse kant was. Wel viel er in dit plaatsje heerlijk te eten, en is hier toch wel, denken wij, de enige bar / kroeg die Myanmar te vinden was. Als ik het locals vroeg, kennen ze ‘uitgaan’ als zodanig niet. En van ‘barhangen’ heeft geen Birmees ooit kaas gegeten. Met twintig personen is deze bar overigens stampvol, maar bestaat toch al zeventien jaar. Wel vanmorgen nog even over de lokale markt gestruind, en verder gelezen in mijn boek.

DAG 35 / 30-1-2014

Kalaw hebben we achter ons gelaten, en ingeruild voor Yuang Shwe. Dit zeer toeristische plaatsje ligt in het noorden van het Inle meer. Vanmiddag een fiets gehuurd met Tom en wat rond gefietst. Vrij snel belandden we van een vrij normaal stadje in echte, pure armoede. Plaatjes van de dag zijn toch wel geschoten, door enkele kids in de camera te laten zwaaien. Die vonden ze toch wel interessant toen ik de foto liet zien. Ook vond er één mijn brillenkoker in de fietsmand voorop, die wist ik nog net in veiligheid te brengen. Wat was het weer een mooi moment deze kids even zo blij te zien.

DAG 36 / 31-1-2014

Vandaag een rondvaart over het meer, waar we de beroemde beenroeiers in actie zagen. Uiteraard weer mooie plaatjes geschoten. Daarna diverse bedrijfjes, een weverij en botenmaker bezocht. Ook nog wat souvenirtjes gekocht. Voor de zonsondergang hadden we geen puf meer. Net als gisteravond heerlijk Chinees gegeten, bij een Birmees die best wel wat woordjes over de grens spreekt. Kwam hij naar onze tafel, en vraagt kort maar krachtig: Lekker?

DAG 37 / 1-2-2014

Vanmorgen op het gemak in Nyaung Shwe verbleven, want om 13 uur gingen we pas per boot naar het hotel (hutjes) op palen op het Inle meer. Vanmiddag dit dagboek bijgewerkt en mijn boek uitgelezen. Ook nog een boot gehuurd voor vijf personen om toch nog even de ondergaande zon mee te pikken. We vonden vier beenroeiers die wel bereid waren een showtje te geven. Wel zijn dit iedere dag, waarschijnlijk, dezelfden die dit voor een leuk bedrag doen. Maar toch, plaatjes, niet te geloven.

Beenroeiers op het Inle meer

Omdat er morgen drie naar de kust gaan voor een verlenging en wij naar Yangon vliegen, was er vanavond een afsluitend gezamenlijk diner inclusief speech en fooi voor reisleider Johnny.

DAG 38 / 2-2-2014

De wekker ging om 6.30. Er werd teruggevlogen naar Yangon, vanuit Heho. Hier kon iedereen nog ruim 1,5 dag zijn eigen gang gaan. Een aantal, waaronder ik, togen nog een keer naar de Shwedagon pagode, wat een rustige sfeer zo aan het eind van de dag. En prachtig verlicht, nog mooier dan wanneer je het ziet van veraf.

DAG 39 & 40 / 3 & 4-2-2014

De reis zit erop. Tijd om weer huiswaarts gemaakt. Het was weer een mooie reis met veel leuke mensen. Zeker in Kuala Lumpur was het reuze gezellig. Absolute hoogtepunt was het verblijf in Bagan. Het Inle meer was ook heel bijzonder, maar ook maar gewoon een meer, vooral heel toeristisch. Dat viel in Bagan nog wel mee. Kortom, een prachtige reis in een land waarvan de bevolking buitengewoon vriendelijk is. Met veel mooie herrineringen stapte ik het vliegtuig in.

Na een niet vlekkeloze landing in Yangon en een vooral stuiterende landing in Kuala Lumpur, stond ons nog een vlucht van dertien uur te wachten richting Amsterdam. Om 6.30 stond ik weer in Amsterdam en zat de reis er echt op.